ورود هیئت های 1+5 به بغداد/ اشتون آخر از همه رسید
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
لحظه به لحظه با نشست بغداد؛
"گری سیک" مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی آمریکا گفت: "گروه 1+5 به این توافق مشترک رسیده‌اند تا بسته‌ای را در نشست بغداد به ایران ارائه کنند اما از محتویات آن مطلع نیستم اما معتقدم ارائه بسته به ایران اقدام مناسب و خوبی است. بسیاری از مردم ایران و سایر کشورها معتقدند روسیه نسبت به سایر کشورهای غربی موضع متفاوتی اتخاذ کرده است، بنابراین فکر می‌کنم اگر این موضوع صحیح باشد روس‌ها هم با سایر هیئت‌ها همراه خواهند بود.
به گزارش مشرق، مذاکرات ایران و گروه 1+5، امروز سوم خرداد ماه تا ساعتی دیگر در دارالضیافه نخست وزیری عراق در بغداد برگزار می‌شود. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دوشنبه شب در رأس هیئتی راهی بغداد شد.

هیئتی که سعید جلیلی را در این مذاکرات همراهی می کنند عبارتند از: عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت خارجه و مصطفی دولتیار سرپرست سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه همراهی می‌کنند همچین آیت الله خوشوقت و حاج سعید حدادیان از چهره های شناخته شده در این هواپیما بودند.

گفتنی است که تاکنون سه دوره مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دوره نیز در استانبول برگزار شده است. تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول نیز در بهمن 1389 و 26 فروردین 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

*دیدار شب گذشته جلیلی با رئیس جمهور عراق و رئیس مجلس اعلا

 سعید جلیلی،  عصر سه شنبه با "جلال طالبانی" رییس جمهوری عراق، در کاخ ریاست جمهوری و سیدعمار حكیم رییس مجلس اعلاء اسلامی دیدار و گفت وگو كرد.


جلیلی و طالبانی


جلیلی و حکیم

*ادعای یک مقام غربی درباره نشست امروز

یک مقام غربی که نامی از وی برده نشده است می‌گوید که شش کشور، تحت مدیریت کاترین اشتون، مسوول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا، قصد دارند "یک پیشنهاد تفصیلی" (Detailed Proposal) به ایران ارائه کنند که شامل برخی اقدامات اعتمادساز است. وی جزئیات بیشتری از این پیشنهاد را فاش نکرد.

هدف اصلی شش کشور که به نام 1+5 شناخته می‌شوند، رسیدن به توافقی با ایران مبنی بر تعطیل شدن غنی‌سازی با غنای بیشتر ایران (20 درصد) است که از سال 2010 آغاز شده است. این غنی‌سازی در سایت فردو انجام می‌شود که در برابر حملات هوایی تاثیرناپذیر است.


*مشخصات نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در نشست امروز

-نماینده روسیه: "سرگی الکسی‌یویچ ریابکوف" (ергей Алексеевич Рябков) که در حال حاضر، سمت معاون وزیر خارجه روسیه را بر عهده دارد، نماینده ارشد کرملین در مذاکرات گروه 1+5 با ایران محسوب می‌شود.

-نماینده آمریکا: وندی شرمن، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در امور ایران و مشاور هیلاری کلینتون در کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2008 نماینده آمریکا در مذاکرات امروز به حساب می آید.

-نماینده آلمان: دکتر "هانس دیتر لوکاس" که به عنوان رئیس هیئت دیپلماتیک در نشست استانبول با هدف گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت کرده، ‌متولد 1959 است.

-نماینده انگلیس: "جئوفری آدامز" 55 ساله سفیر سابق انگلیس در تهران، همانند دور اول به عنوان نماینده انگلیس در مذاکرات حضور خواهد داشت.

-نماینده چین: "ما ژائوشو" (Ma Zhaoxu) متولد 1963 است و حوزه‌های تخصصی وی در وزارت خارجه، سازمان‌های بین‌المللی و کنفرانس‌ها، کنترل تسلیحات و اطلاعات است.

*بررسی آخرین شرایط نشست بغداد

"گری سیک" مشاور سابق شورای عالی امنیت ملی آمریکا گفت:  "گروه 1+5 به این توافق مشترک رسیده‌اند تا بسته‌ای را در نشست بغداد به ایران ارائه کنند اما از محتویات آن مطلع نیستم اما معتقدم ارائه بسته به ایران اقدام مناسب و خوبی است. بسیاری از مردم ایران و سایر کشورها معتقدند روسیه نسبت به سایر کشورهای غربی موضع متفاوتی اتخاذ کرده است، بنابراین فکر می‌کنم اگر این موضوع صحیح باشد روس‌ها هم با سایر هیئت‌ها همراه خواهند بود.

نکته دیگر این است که ایران باید کاملا از محتوای این بسته آگاه باشد و غرب نیز باید از موضع ایران مطلع باشد چرا که تاکنون دیدارهای متعددی برای بررسی دستور کار و متحوای بسته برگزار شده است. بنا بر این دو طرف فرصت دارند تا مواضع خود را مشخص کنند و زمانی که وارد بغداد می‌شوند بدانند که درخواست طرف مقابل چیست. با این تفاسیر نشست بغداد می‌تواند سازنده باشد. در صورتی که دستور کار و بسته پیشنهادی به خوبی آماده و تدوین شده باشد امکان پیشرفت در مذاکرات وجود دارد."


9:50/دیدار جلیلی و اشتون پیش از مذاکرات

دبیر شورای امنیت ملی ایران پیش از آغاز مذاکرات امروز در بغداد قرار است با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.در این دیدار قرار است جلیلی و اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست مذاکره کنندگان گروه 1+5 آخرین دیدگاههای خود را در باره مذاکرات امروز مورد ارزیابی قرار دهند.

10:10/گروه ۱+۵ تا ساعتی دیگر وارد بغداد می‌شوند

"مایکل مان" سخنگوی "کاترین اشتون" با بیان اینکه هیئت‌های 1+5 تا ساعتی دیگر (9:30 به وقت محلی) وارد بغداد می‌شوند گفت: هیئت‌های گروه 1+5 از طریق امان پایتخت اردن وارد بغداد می‌شوند.

گفتنی است که مذاکرات ایران و گروه  1+5 طبق اعلام قبلی قرار است ساعت 11 به وقت بغداد برگزار شود.


محل برگزاری نشست امروز

 

10:30/صحبتهای جلیلی پیش از شروع نشست

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امیدواریم مذاکرات بغداد نقطه آغازی برای کنار گذاشته شدن برخی راهبردهای بی نتیجه از سوی 1+5 باشد. از آنجا که بنای این گفت‌وگوها بر همکاری است مذاکرات هفت کشور موضوعات منطقه‌ای، بین المللی و هسته‌ای را در برخواهد گرفت و امیدواریم شروعی برای یک دوره جدید باشد.


11:10/اشتون هنوز وارد بغداد نشده است

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است امروز در بغداد و دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 شرکت کند هنوز وارد این شهر نشده است. بر اساس اعلام یک دیپلمات غربی وی پس از ورود به بغداد با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و پس از آن با سعید جلیلی دیدار می کند. 

این در حالی است که قرار بود اشتون و جلیلی ساعت 9 به وقت محلی مذاکرات خود را آغاز کنند.

12:15/هیئت های 1+5 وارد بغداد شدند

هیئت های 1+5 برای شرکت در نشست بغداد وارد این شهر شدند.

12:45/اشتون وارد دارالضیافه شد

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش وارد محل برگزاری گفت و گو های گروه ۱+۵ با ایران در بغداد شد. او قرار بود چند ساعت زود تر به بغداد بیاید که به دلیل شرایط نا مساعد جوی در عراق با تاخیر رسید.
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها